درباره ما تماس با ما پارسی العربیه English
یک شنبه | 1403/10/02
مکتب سیــــــاسی امام رضا (علیه السلام)
تاریخ درج مطلب 1395/07/19
منبع : خانه بیداری اسلامی

مکتب سیــــــاسی امام رضا (علیه السلام)

بیستمین جلسه اعضای خانه بیداری اسلامی با حضور دکتر موسی نجفی و در ادامه بررسی فصل پانزدهم کتاب انسان 250 ساله، دوشنبه نوزدهم مهر 1395تشکیل شد. موضوع این جلسه بیان دیدگاه های دکتر نجفی در باب مکتب سیاسی امام رضا (علیه السلام) بود که دکتر بتول یوسفی به ارائه آن ها پرداخت. 

دکتر یوسفی در ابتدا به طرح سوالاتی که در این حوزه قابل توجه هستند، پرداخته و گفت: " سوالات اصلی این حوزه عبارت اند از: تمدن چیست؟ چرا از این جریان با عبارت «مکتب سیاسی امام رضا(علیه السلام)» سخن می گوییم و نه اندیشه سیاسی؟ اهمیت عصر عباسی و شخص مأمون و هاورن در چیست؟ و نهایتاً این که جایگاه بحث ولایتعهدی و تأثیر دوسال آخر عمر شریف امام رضا(علیه السلام) در تمدن اسلامی کجاست؟"

ایشان سپس نکاتی از جمله تعریف نظریه تکامل و نظریه پیوستگی را ذکر کرده و ادامه داد: "نظریه تکامل به متکامل بودن جریان کلی تاریخ اشاره دارد و نظریه پیوستگی نوعی ذخیره سازی از جریان تاریخ است. توجه به جایگاه تمدن هم در این جریان مهم است به طوری که می توان تمدن را نوعی تولید فرهنگی و خلاقیت و نوآوری در این جریان دانست. به تعبیر استاد مطهری، فرهنگ جنبه معنوی تمدن و تمدن جنبه مادی فرهنگ است. همچنین تمدن ها فرآیند ارزش آفرینی دارند یعنی یک نظام ارزشی در جامعه ایجاد می کنند. سایر نکاتی که در این بحث لازم است مورد توجه قرار بگیرند یکی این است که تمدن اسلامی که حضرت رضا(علیه السلام) آن را بنا کرده اند، سه پایه اصلی دارد؛ ولایت، شریعت و عدالت. و دیگر مقایسه میان نوع مواجهه امام با عباسیان و مواجهه پیامبر(ص) با یهودیان است. در واقع پیامبر(ص) با یهودیان متفاوت از سایر گروههای معاندین برخورد می کردند چون یهودیان نوعی برتری فرهنگی و دینی فعال داشتند، عباسیان هم نوعی برتری فرهنگی داشتند و در این شرایط بود که امام رضا(علیه السلام) از همین فضای فرهنگی استفاده کردند و برتری شیعه را به اثبات رساندند. "

یوسفی در توضیح چگونگی تلاش امام(علیه السلام) به منظور اثبات برتری شیعه خاطر نشان کرد: "امام(علیه السلام) در این دو سال نوعی سبک زندگی و الگو برای مردم ارائه دادند. ولایتعهدی امام(علیه السلام) مردم را با ولیعهدی مواجه کرد که در پی کسب قدرت و آدمکشی نیست. تاثیر این رفتار ایشان هم این بود که نوعی ملت سازی رخ داد یعنی افرادی که اصلا پیامبر(ص) و خانواده ایشان را ندیده بودند با اهل بیت آشنا شدند و نتیجه آن تشکیل یک جامعه شیعی بود. حتی می توان گفت امام رضا(علیه السلام) با منطق علوی خودشان برخی جریانات تاریخی قبلی را اصلاح کردند. از جمله این اصلاحات می توان به اثبات حقانیت اهل بیت(علیهم السلام) در جانشینی پیامبر(ص) اشاره کرد. امام(علیه السلام) در پاسخ مأمون از او به عنوان اولین خلیفه ای که این حق را شناخته نام می برند و با شکستن مشروعیت خلافت، خلافت شخص مأمون هم نامشروع به حساب خواهد آمد."

برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
نام :

پست الکترونیکی :

نظر شما :
خانه بیداری اسلامی
ویژه ها
اینفوگرافی
نشریات خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
کتابخانه
خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
سایت های وابسته