درباره ما تماس با ما پارسی العربیه English
شنبه | 1403/02/15
در نقدتــمدن غرب دچار غربــــزدگی پنهان شده ایم
تاریخ درج مطلب 1396/01/31
منبع : خانه بیداری اسلامی

در نقدتــمدن غرب دچار غربــــزدگی پنهان شده ایم

نخستین نشست دعوت به اندیشه در سال جدید با حضور استاد اصغر طاهر زاده،  دکتر محمد جواد صافیان و دکتر موسی نجفیدرتاریخ 31 فروردین 1396 در خانه بیداری اسلامی اصفهان برگزار شد.

 استاد اصغر طاهر زاده در ابتدای نشست با اشاره به جایگاه هایدگر در نقد غرب و تکنولوژی مطالبی ارائه کرد.

ما امرور ناگزیر از توجه به تکنولوژی هستیم؛ منتها چیزی که در این خصوص مهم است، نحوه نگرش ما به آن است. از یک سو در سایه سیطره تکنولوژی به سر می بریم و از دیگر سو نمی توانیم غلبه تکنیک را تحمل کنیم! جولیان یانگ در کتاب «هایدگر واپسین» در پی چاره جویی برای این موضوع می گوید: « ما قادر به حذف تکنینک از جامعه نیستیم، اما از سوی دیگر نمی توانیم نسبت به آن تسلیم باشیم»درادامه  دکتر محمد جواد صافیان عنوان داشت:در جهان سیطره تکنیک زندگی می کنیم، از این رو درک اینکه در حال حاضر چه اتفاقی برای ما رخ داده است امکان پذیر نیست. در عصر سیطره تکنیک آیا می توان گفت سنت ها به مانند 100 یا هزار سال پیش باقی مانده اند؟! یا اینکه تکنیک در سنت اثر گذاشته است یا خیر؟! در راه پاسخگویی به این سوالات به رابطه سنت و تجدد خواهیم رسید. لازمه تفکر و آزاد اندیشی نیز بی شک آزاد بودن از بند علایق و تعلقات است.

با اینکه برخی متفکرین غربی از نشانه های فروپاشی غرب خبر داده اند؛ اما این تصور ساده انگاری است که غرب به زودی فروپاشی می شود، چرا که ممکن است غرب ها سال ها با این وضعیت ادامه پیدا کند.دکتر موسی نجفیسومین سخنران بودودراین خصوص گفت: در راه رسیدن به تمدن اسلامی، ما در بین دو طیف قرار داریم. از یک سو تمدن مسلمانان در قرون قبل را پشت سر داریم و از دیگر سو تمدن اسلامی با حضور حضرت مهدی عج به عنوان انسان کامل در پیش رو. ایده آل ها  محقق نشده چون در غیاب امام معصوم همه ظرفیت های فرهنگ و شریعت نمی توانند به فعلیت برسند. از سوی دیگر تمدن مسلمانان را پشت سر گذاشته ایم که ایده آل نیست  و قابل نقد و بررسی است.

علامه طباطبایی نظر جالبی در خصوص عقل فردی و جمعی غرب و مسلمانان دارد. بنابه نظر علامه طباطبایی،عقل جمعی غربیها در حال حاضر از عقل فردی مسلمانان پیشرفته تر است؛اما عقل جمعی قدسی مسلمانان فراتر از عقل جمعی غربی است که رد پای این بحث در آثار دکتر داوری نیز مشهود است.

در حال حاضر با دو بحران تمدن غرب و اینکه چرا تمدن مسلمین به تمدن اسلامی مبدل نشده است مواجه هستیم. در این راه نیز بایستی کلان گفتمان تمدن اسلامی را در کنار کلان گقتمان غربی به حجث گذاشت. ما در ایده پردازی و نقد تمدن غرب دچار غرب زدگی پنهان شده ایم.

برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
نام :

پست الکترونیکی :

نظر شما :
خانه بیداری اسلامی
ویژه ها
اینفوگرافی
نشریات خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
کتابخانه
خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
سایت های وابسته