درباره ما تماس با ما پارسی العربیه English
جمعه | 1403/02/14
غایت حرکت انسان 250 ساله
تاریخ درج مطلب 1395/10/16
منبع : خانه بیداری اسلامی

غایت حرکت انسان 250 ساله

بیست و سومین جلسه بررسی کتاب انسان ۲۵۰ ساله با حضور دکتر موسی نجفی و اعضای خانه بیداری، پنجشنبه شانزدهم دی ماه ۱۳۹۵ در محل خانه بیداری اسلامی تشکیل شد. موضوع این جلسه فصل پایانی کتاب و جایگاه مهدویت در تفکر شیعه بود.

نجفی در ابتدا به موضوع عدالت در تشیع اشاره کرد و گفت: "عدل در شیعه جایگاه برجسته­ ای دارد به طوری که گاهی در تاریخ شیعه را «عدلیه» می­ نامند. مثلاً در فقه داریم که امام جماعت باید عادل باشد یا شاهد باید عادل باشد. در مسئله حکومت هم می­ توانیم شیعه را بین دو عدل در نظر بگیریم، عدل علوی و عدل مهدوی. اهمیت عدالت در تشیع به قدری زیاد است که همیشه بر سر این موضوع شیعه با حاکمان وقت درگیر بوده است."

وی سپس به ذکر نکات مهم فصل هفدهم پرداخت: "نخست این که مهدویت در تشیع به شخص مشخصی برمی گردد و در سایر ادیان با وجود قبول اصل منجی ولی شخص خاصی مورد نظر نیست. به عبارت دیگر، اعتقاد به منجی در شیعه از امر ذهنی به امری واقعی تبدیل شده است. دوم این که حرکات امام زماندر استمرار حرکت انبیا است و این نشان دهنده این است که بشر در همه زمان ها به خط و تفکر انبیا احتیاج دارد. نکته سوم این است که درک بشر با جلو رفتن زمان بیشتر می­شود و به همین دلیل است که جایگاه انبیا بهتر درک می شود. چهارم این که اصول عدالت، آزادی و کرامت انسانی پایه های اصلی دعوت انبیا هستند. بشر امروزه به بسیاری از این اصول دست یافته است و با آمدن امام زمان(عج)  این کامل­ تر خواهد شد. بحث دومی که در مهدویت قابل طرح می باشد، انتظار فرج است. انتظار فرج به این معناست که ظلم پایدار نمی ماند و گذراست و این نگاه خود نوعی اندیشه سیاسی است. درس فرج و انتظار این است که هیچ مشکلی نیست که قابل حل و گشایش نباشد. از دیگر ویژگی های انتظار این است که یک عمل عبادی است که پویایی و امید می آورد و زندگی بشر را به طور کلان تحت تاثیر قرار می ­دهد."

نجفی در ادامه پس از ذکر نقش انقلاب اسلامی در تحقق عدالت مهدوی، به اوصاف جامعه مهدوی اشاره کرد: "هر اقدامی که در جهت تحقق عدالت صورت گیرد، ما را قدمی به عهد آخرالزمان نزدیک می­ کند. از این رو، انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی گام بزرگی در جهت این هدف بوده است. نتیجه تحقق جامعه مهدوی؛ نابودی ظلم و اجرای حدود الهی، بالا رفتن سطح اندیشه انسانها، فعلیت قوای طبیعت خواهد بود. همچنین در جامعه مهدوی فضیلت و اخلاق محور اصلی جامعه می شود و فقر و قطاع از بین میرود. نکته مهم دیگر در این بحث این است که حرکت به سوی امام زمان(عج)  معنوی است، نه مکانی یا زمانی"

در پایان دکتر نجفی به تحلیل دقیق رهبر انقلاب از روایت «یَملَأُ اللهُ بِهِ الاَرضَ قِسطاً و عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَوراً» پرداخت: "مقام معظم رهبری «کما» را به معنای مثل می دانند و نه بعد از. منظور از این روایت این است که دنیا پر از عدل و داد می­شود همان طور که پر از ظلم و جور بوده است. با این نوع نگاه، ایشان مانع سوءاستفاده انجمن حجتیه از این روایت می شوند."

در پایان جلسه نیز تصمیم گرفته شد از جلسه­ ی آینده، کتاب «ح‍ی‍ات‌ ف‍ک‍ری‌ و س‍ی‍اس‍ی‌ ام‍ام‍ان‌ ش‍ی‍ع‍ه‌ ع‍ل‍ی‍ه‍م‌ال‍س‍لام‌» نوشته ی رسول جعفریان، مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.

برای ارسال نظرات از فرم پایین استفاده کنید.
مسئولیت نوشته ها به عهده نویسندگان آنهاست و نمایش آنها به معنی تایید نظرات آنها نیست.
نام :

پست الکترونیکی :

نظر شما :
خانه بیداری اسلامی
ویژه ها
اینفوگرافی
نشریات خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
کتابخانه
خانه بیداری اسلامی
خانه بیداری اسلامی
سایت های وابسته